Això comença...


Palamós, 1277.

Com comença tot plegat? 


Astruc Ravaia, batlle reial de Pere el Gran, arriba a la zona de la costa de Palamors.

Té la missió, encomanada pel rei, de buscar una zona de port a la franja nord de Barcelona perquè Pere el Gran pugui establir-s’hi. Arriba casualment a l’àrea de l’actual Palamós.

Terres properes a Sant Joan i Vila-romà, 1277. 

Jo, Astruc de Ravaia, fill dels importants Ravaia, batlle de Girona i Batlle general de Catalunya, he estat enviat pel meu senyor Pere el Gran a dur a terme una missió. Tal com és degut, començo aquest diari per redactar els afers del meu viatge i les vicissituds de la meva gesta.

Pel que veuen els meus ulls cansats del viatge, aquestes terres són territori feréstec. El mar és brau, la sorra gruixuda. Agrupacions de pobladors s’han estès per aquesta regió en el passat servint-se de la fertilitat d’aquestes terres d’aigua abundant i del mar.

La boira no ha acabat de llevar quan arribo a la platja amb el carruatge tirat pel meu cavall. Girona és terra humida, però d’humitat menys xafogosa, tot sigui dit. Pere m’ha encomanat de travessar aquestes regions fins a trobar un paratge idoni per assentar-s’hi i fer el que fa temps que té entre cella i cella: un port. Com que jo sóc jueu a terres cristianes, sóc Servi Regis i tot el que em demana el monarca, és la meva obligació. Per contra, encara li podré guanyar algun caleró si em demanés algun bon préstec...

Abans de triar l’emplaçament, i com a bon home culte que sóc, hauré d’esbrinar quines són les característiques de la regió: si són o no adequades per la voluntat del Rei. Com sóc un lingüista, podré intentar conversar amb algun poblador. No crec que parlin llatí, és clar que tampoc hebreu! Més aviat usaran català vell. No crec que coneguin l’existència dels jueus, en aquestes regions de costa. Més em valdrà passar desapercebut, per si un cas la meva presència incita a la curiositat.

Primer de tot, aniré a un lloc ran de mar, a olorar l’aire i mirar de ben a prop la platja per veure si aquesta regió és de mar profunda com sembla i si hi ha algun escull que ofereixi protecció a les embarcacions. Hauré de seguir l’estela dels pescadors. Em dirigeixo a l’escull més antic del poble. 


La meva brúixola m’indica la posició exacta quan arribo i marca 41°50'40.1"N 3°07'42.3"E.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

2

10

7